Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu (2011)


palvelumuotoiluPalvelumuotoilu on luova työmenetelmä, jonka avulla organisaation asiakasprosessit lennähtävät ihan uusille urille. Kirja on helposti luettava, vaikka liikemaailma ei olisikaan tuttua. Palvelumuotoilun työtavat sopivat myös julkisen puolen kehitystyöhön.  Tuulaniemi esittelee aluksi kiinnostavalla tavalla yhteiskuntamme palveluistumisen, eli palveluiden merkityksen kasvamisen. Muuta antia ovat palvelumuotoilu-käsitteen määrittely sekä tapaustutkimusten esittely. Lopuksi pohditaan palvelumuotoilun mahdollisuuksia eri aloilla.

Palvelumuotoilun avainsanana on yhteiskehittäminen asiakkaiden kanssa. Yhteissuunnittelulla asiakkaiden kokemukset tulevat huomioiduksi. Menetelmien avulla myös tiedostamattomat asiakaskokemukset tulevat näkyville ja niitä voi hyödyntää kehittämistyössä. Prosessiin kuuluu olennaisesti myös testaaminen. Testin tulosten perusteella palveluja kehitetään edelleen.

Palvelumuotoilun luovilla menetelmillä voidaan päivittää jo olemassa olevia palveluja tai kehitellä kokonaan uusia palvelumuotoja. Palvelumuotoilu antaa perustiedot aiheesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista kehittämistyössä.

Leena Kuukasjärvi, Kemin kaupunginkirjasto

 

Mainokset

Tietoja Kirjava kirjasto
Kirjava kirjasto on Lapin kirjastojen vinkkausblogi. Kirjoittajina toimii Lapin kirjastojen henkilökunta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: