Palautteita


Kirjasto asiakaspalvelulaitoksena on erinomaisen kiinnostunut asiakkaittensa (eli juuri sinun) mielipiteistä. Palautetta tuleekin kiitettävästi useaa eri kanavaa pitkin. Tavallisimmillaan palaute tulee normaalissa asiakaspalvelutilanteessa ”yllättäen ja pyytämättä”. Tällainen suora asiakaspalaute on meille, kirjastolaisille työn suola… ja joskus jopa sokeri. Mikähän siinä muuten on, että aina tuntuu siltä että asiakkaan äänenpaine on maksimissaan silloin kun on jotain kritisoitavaa ja pienimmillään kehuttaessa?

Henkilökohtaisen kommunikaation lisäksi palautetta tulee myös sähköpostilla (osoitehan on: palaute.kirjasto(at) rovaniemi.fi), asiakaskäyttöliittymän palautesivun ja hankintaehdotussivun   kautta ja joskus jopa käsin kirjoitettuna lappusina palautelaatikoihin. Faksilla palautetta tulee nykyisellään vähemmän.

Mitä sitten näiden yhteydenottojen jälkeen tapahtuu? Suorassa asiakaskontaktissa palautteeseen reagoidaan tietenkin siinä paikassa. Ainakin jotenkin. Ihan kaikkea ei voi ratkaista ”odotettaessa” vaikka tahto olisi kuinka suuri.

Sähköiset ja manuaaliset palautteet ohjataan asiasta tietävälle/vastaavalle ja asiakkaalle pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Siis mikäli jonkinlaiset yhteystiedot on palautteen mukaan liitetty. Aika-ajoin palautteet myös kootaan yhteen, ja niitä käsitellään kirjaston työpaikkakokouksissa. Monia kehitys- ja hankintavinkkejä palautteesta on jatkuvasti poimittavissa.

Näiden edellä mainittujen lisäksi kirjasto järjestää aika-ajoin asiakaskyselyitä, joilla halutaan saada asiakkaiden mielipiteitä jostain tietystä asiakokonaisuudesta. Vuosittain kysytään mm. asiakastyytyväisyyttä. Kysely ilmestyy verkkoon loppuvuoden aikana.

Tällä hetkellä käynnissä on kirjaston verkkopalvelukysely. Kerro, mitä mieltä olet kirjaston tarjoamista tietokannoista ja niiden käytettävyydestä, kirjaston asiakkailleen tarjoamista tietokoneista tai mitä palveluita haluaisit meidän tarjoavan verkossa. Kysely löytyy osoitteesta: http://www.zef.fi/rovaniemi/player/?q=476-bea75593

Vastatkaa, arvon asiakkaamme, näihin kyselyihin ja antakaa edelleen suoraa ja epäsuoraa palautetta. Vaikka aina ei siltä näytäkään, mielipiteenne on meille tärkeää.

Pasi Rantanen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: